Proiectul ABCivic la liceu a pornit cu mult avânt în noiembrie 2019 cu scopul de a-i încuraja pe elevi să preia inițiativa în a rezolva probleme din comunitatea lor, astfel încât să aibă baze solide pentru a deveni cetățeni activi.

Pandemia globală ne-a întrerupt activitatea fizică după ce am reușit să implementăm doar o parte dintre sesiunile de educație civică planificate față în față cu elevii. După o perioadă de confuzie prin care am trecut cu toții, am reluat sesiunile în aprilie 2020, de data aceasta în mediul online și am decis să adaptăm proiectele civice ale elevilor la problemele actuale astfel încât să ducem la bun sfârșit proiectul chiar și într-o altă formă.

ABCivic la Liceu s-a desfășurat după o metodologie nonformală de educație civică utilizată în SUA, Issues to action, pentru 150 de elevi din Iași, de la Colegiului Național ”Emil Racoviță” și Colegiului Pedagogic ”Vasile Lupu” (3 clase / liceu).

Ce a reprezentat ABCivic la liceu pentru cei implicați?

„Pentru mine si pentru elevi, ABCivic la Liceu a însemnat o experiență de adaptare la o situație cu totul nouă, în care termenul de comunitate a căpătat semnificații noi. Chiar la începutul proiectului, criza sanitară ne-a obligat să ne ”reconfigurăm traseul”. Pe lângă colaborarea cu o echipa implicată si dăruită, participarea la proiect m-a apropiat de o  clasă în care elevii erau  divizati și, în general, mai puțin dispuși să se implice, dar care au înțeles mai bine, grație proiectului, că schimbarea în societate începe cu noi și cu ceea ce facem pentru comunitatea în care trăim. Pentru elevii mei, mai ales pentru cei de clasa IX-a, a însemnat un prilej de cunoaștere și autocunoaștere, o experiență de învățare altfel a unor lucruri care ne privesc pe toți, ca cetățeni. Manualul de cetățenie activă este, de asemenea, un instrument util, concis și aerisit, pe care profesorii și elevii îl pot folosi.” 

Prof. Mihaela Hendreș, Colegiul Național „Emil Racoviță”

„ABCivic la Liceu” a pornit la drum cu mult entuziasm în rândul elevilor celor trei clase implicate în proiect din cadrul Colegiului Pedagogic „Vasile Lupu”. Elevii implicați în proiect s-au mobilizat exemplar. Debutul părea să fie sub cele mai bune auspicii, însă izbucnirea pandemiei de Covid ne-a dat planurile peste cap. Întâlnirile periodice, față în față, nu au mai fost posibile și totul a trecut în mediul virtual. În aceste condiții s-a acordat o atenție sporită nevoilor elevilor de a socializa, de comunica și de a găsi soluții pentru a petrece timpul, cât mai plăcut, izolați în intimitatea propriilor locuințe. Așa au apărut pagini de Facebook, realizate de elevi, cu sfaturi și sugestii pentru timpul liber. „Nu a fost chiar ce ne-am propus, dar a fost ceea ce ne-a trebuit atunci” aveau să afirme ulterior – în asentimentul tuturor – membrii echipei de proiect. Ulterior, aceasta a devenit deviza proiectului. 

Împreună cu diriginții, clasele implicate au regândit propriile nevoi în contextual revenirii la cursuri, de multe ori în format hibrid. În acest context, prioritară a devenit dotarea claselor cu tehnologie specifică predării online. Elevii au renunțat – nu fără regrete – la proiectele lor inițiale și s-au orientat, cu maturitate, spre altele noi, dictate de noua conjunctură. „A fost minunat să obținem aceste dotări suplimentare care să ne ușureze activitatea!” a devenit părerea unanimă a elevilor și profesorilor implicați în proiect (clasele XII B și XIIC (promoția 2022) și XII C (promoția 2021), coordonate de prof. Dana Elena Coman, prof. Viorica Codreanu, prof. Liliana Rusu și prof. Serinela Pintilie). A fost o demonstrație a faptului că proiectul și-a atins scopul: elevii au identificat problema existentă, s-au mobilizat, au făcut demersurile necesare și, în final, au obținut rezultatele scontate, chiar dacă au trebuit să se plaseze pe cu totul alte coordonate.”

Prof. Serinela Pintilie, Colegiului Pedagogic „Vasile Lupu”

Ce am făcut concret pe parcursul proiectului?

  • Am organizat 41 sesiuni de educație civică offline și online pentru 150 de elevi: la Colegiul Național ”Emil Racoviță” am făcut 7 sesiuni offline și 16 sesiuni online, iar la Colegiul Pedagogic ”Vasile Lupu” am făcut 6 sesiuni offline și 12 sesiuni online.
  • Elevii celor 6 clase selectate în proiect, din cele două licee, au parcurs, ghidați de formatorii CIVICA, Irina Theodoru și Cosmina Hatmanu” pașii metodologiei ”Issues to Action”, dezvoltată de organizația Mikva Challenge (SUA).
  • În sesiunile de educație civică am urmărit: 

Sesiunea 1: introducere și prezentare generală proiect;

Sesiunea 2: explorarea și analizarea comunității școlare și identificarea problemelor relevante pentru elevi;

Sesiunea 3: documentarea și cercetarea problemei selectate de elevi. Stabilirea și analizarea actorilor decizionali implicați în rezolvarea problemei selectate;

Sesiunea 4: realizarea strategiei și a planului de acțiune care să contribuie la soluționare problemei selectate;

Implementare plan de acțiune.

  • Deși planul inițial era să desfășurăm proiecte civice care să rezolve câte minim o problemă relevantă pentru elevii fiecărei clasei, noul context determinat de criza sanitară ne-a pus în situația de a adapta obiectivele proiectului astfel încât să putem contribui la noile provocări cu care se confruntau elevii. Astfel, ne-am reorientat către provocările generate de pandemie atât pentru elevi, cât și pentru profesori.

Ce rezultate am obținut?

Colegiul Național ”Emil Racoviță”:

În urma sesiunilor de educație civică non-formală, elevii claselor a IX-a și a X-a au organizat două dezbateri, sub titlul „Descoperă cu Liceenii”. În urma discuțiilor avute cu elevii din clasa a IX-a în cadrul sesiunilor online, aceștia au ajuns la concluzia că au numeroase întrebări cu privire la domeniul de activitate și job-ul pe care și-l doresc după finalizarea studiilor. Astfel că aceștia au organizat o dezbatere despre orientarea în carieră unde au invitat un specialist căruia i-au pus întrebări. În ceea ce privește clasa a X-a, elevii au evidențiat faptul că în contextul pandemiei, se confruntă cu o lipsă pronunțată a motivației și a productivității. Prin urmare au organizat o întâlnire cu un specialist care le-a prezentat metode pe care le-ar putea folosi pentru a ieși din această buclă a inerției, a monotoniei, pe care au experimentat-o în perioada de lockdown.

Elevii clasei a XI-a au identificat problema faptului că în incinta magazinului școlii se află mai multă mâncare nesănătoasă. Astfel, elevii au realizat un chestionar pe care l-au distribuit colegilor, iar la acest chestionar au răspuns 252 persoane dintr-un număr de aproximativ 700 elevi existenți în Colegiul Național Emil Racoviță. Chestionarul a avut drept scop identificarea nevoilor reale în rândul elevilor, cu privire la alimentele magazinului școlii. În urma analizei acestor rezultate, s-a concluzionat dorința majorității elevilor din școală și au formulat o scrisoare către Direcțiunea Școlii, în care și-au manifestat dorința majorității elevilor de a modifica/suplimenta lista de produse existente în magazinul școlii cu unele mai sănătoase.

  Colegiul Pedagogic ”Vasile Lupu”:

La inițiativa elevilor implicați în proiect, a fost creat un produs editorial online, care să ajute tinerii să parcurgă mai ușor perioada de izolare din timpul pandemiei și să găsească soluții la provocările școlii online. Astfel au apărut pagina de Facebook SelfTime și contul de Instagram cu același nume. Conform planului editorial stabilit împreună cu elevii, tinerii au postat recenzii de cărți și filme, rețete pe care le-au încercat ei înșiși, sugestii de activități pentru timpul liber, citate motivante, gânduri și aspecte din viața de licean. Proiectul editorial a însumat aproximativ 50 de postări pe pagina de Facebook și 48 pe contul de Instagram.

Dotări tehnice și echipamente pentru dotarea sălile de clasă

Întrucât proiectul a inclus și bugete pentru implementarea proiectelor civice ale elevilor, în noul context determinat de criză sanitară am hotărât împreună cu elevii și profesorii coordonatori să direcționăm resursele (aprox. 14.500 lei) pentru achiziționarea de echipamente necesare dotării sălilor de clasă. Astfel am achiziționat și donat pentru:

 

 

 

Colegiul Național Emil Racoviță:

 

  • Videoproiector BenQ MW550, wxga, 3600 lumeni, 2xHDMI
  • Videoproiector Epson EH-TW650, Full HD, 3100 lumeni, WLAN, alb 
  • Videoproiector EPSON EB-W06 WXGA 1280 x 800, 3700 lumeni, contrast 16000:1
  • Tablă interactivă ACTIV BOARD 78″ Dry Erase PROMETHEAN AB10T78D cu montaj inclus
  • Microfon Trust Mico, USB, Tripod, Negru
  • Cablu HDMI-HDMI gold plated
Colegiul Pedagogic Vasile Lupu:

  • Laptop ultraportabil Lenovo IdeaPad 3 14ADA05 cu procesor AMD Ryzen 3 3250U, 14″, Full HD, 8GB, 512GB SSD, AMD Radeon Graphics, No Os, Platinum Grey
  • Laptop Lenovo IdeaPad 3 15ITL6 cu procesor Intel Celeron 6305, 15.6″, Full HD,IPS, 4GB, 128GB SSD, Intel UHD Graphics, No OS, Arctic Grey
  • Multifuncţional Inkjet color Canon Pixma MG2550s, A4, negru
  • Videoproiector BenQ MS560, SVGA 800x600, 4000 lumeni, alb
  • Pachet whiteboard rotativ mobil, 120x180 cm si accesorii: markere, burete, magneti, spray curatare
  • DVD Player Sony DVPSR170

În ceea ce privește ghidul pentru profesorii interesați să susțină educația civică în rândul elevilor prin metode non-formale, momentan suntem în căutare de resurse pentru a-l dezvolta ținând cont atât de experiența pilot (ABCivic la Liceu), cât și de o cercetare amănunțită și interviuri cu alte organizații privind alte metodologii nonformale de educație civică.

Planul inițial a fost să realizăm ghidul pentru profesori pe baza sesiunilor de la clasă, însă întrucât doar o parte dintre sesiuni s-au desfășurat la clasă, din cauza crizei sanitare, am conștientizat că nu avem suficiente informații pentru a crea un material consistent și că e nevoie de activitate de cercetare.

ABCivic la Liceu a urmărit o metodologie non-formală de educație civică axată pe spiritul de inițiativă și un mod de gândire orientat pe găsirea de soluții, colaborare și acțiune pentru binele comunităților din care fac parte, iar lucrul practic cu elevii ne-a deschis noi orizonturi despre educația de azi pentru cetățenii activi de mâine.

Educația civică rămâne una dintre preocupările noastre, la CIVICA, și ne dorim să putem crea pe viitor activități, proiecte și programe cât mai inovative care să crească implicarea tinerilor și adulților în viața comunității.

Proiectul ABCivic la Liceu a fost co-finanțat de Raiffeisen Bank și sponsorizat de Thinslices, Hindawi, Urbanity și Cuptorul Moldovencei.