PREDĂM ȘTAFETA CETĂȚENIEI ACTIVE CĂTRE ELEVI

Irina Theodoru, 4 Decembrie 2019

După ce am finalizat Manualul De Cetățenie Activă, am ales să continuăm educația civică începută cu ABCivic.

 

De data aceasta, ne-am orientat către liceeni. Ei sunt tocmai la vârsta când li se conturează personalitatea, au nevoie să fie auziți și văzuți, să cunoască ce pot și ce vor să facă. Am considerat că este momentul ideal să le facem cunoștință cu spiritul civic. Ne dorim să-i încurajăm să se implice, să preia inițiativa pentru a face schimbări în bine în comunitățile lor, să-și dezvolte noi abilități care îi vor ajuta ca viitori cetățeni. 

 

Astfel a apărut proiectul ABCivic la Liceu, început în noiembrie 2019 și prevăzut să dureze până în iulie 2020. ”Ediția” de anul acesta este proiectul pilot în urma căruia vom realiza, în urma experiențelor practice de la clasă și un ghid care să îi ajute pe profesorii de educație civică din țară să organizeze ore interactive pe baza metodologiei testate de noi. Ne-am propus să adaptăm metoda americană de educație non-formală ”Issues to Action”, dezvoltată de organizația Mikva Challenge (SUA) pentru a crea experiențe de ”learning by doing”. Astfel, urmărim să le trezim tinerilor interesul și să le încurajăm participarea în proiecte pentru comunitate. 

 

Pentru aceasta, lucrăm cu 6 clase de liceeni din cadrul Colegiului Național ”Emil Racoviță” și Colegiului Pedagogic ”Vasile Lupu” (3 clase/liceu). Formatorii CIVICA urmează pașii metodologiei Issues to Action pentru a le insufla elevilor spiritul de inițiativă și un mod de gândire orientat pe găsirea de soluții, colaborare și acțiune pentru binele comunităților din care fac parte. 

Am adaptat cei 6 pași ai metodologiei ”Issues to Action” în 4 sesiuni/ clasă, urmate de implementarea efectivă ale proiectelor elevilor și un eveniment de celebrare a reușitelor pentru fiecare liceu. Iată calendarul orientativ pe care ni l-am propus:

Sesiunea 1*: introducere și prezentare generală (o oră de dirigenție/săptămâna 20-24 ianuarie 2020);

Sesiunea 2: explorarea și analizarea comunității școlare și identificarea problemelor relevante pentru elevi (3-4 ore în zi de weekend/februarie 2020);

Sesiunea 3: documentarea și cercetarea problemei selectate de elevi. Stabilirea și analizarea actorilor decizionali implicați în rezolvarea problemei (3-4 ore în zi de weekend/martie 2020);

Sesiunea 4: realizarea strategiei și a planului de acțiune care să contribuie la soluționare problemei selectate (3-4 ore în zi de weekend/aprilie);

Implementare plan de acțiune (aprilie-mai 2020).

Eveniment final**: eveniment pentru promovarea și celebrarea victoriilor obținute de liceeni prin proiectele civice desfășurate (iunie 2020). 

*sesiunile și proiectele se vor desfășura per clasă;

**evenimentele finale se vor desfășura per liceu.

Ce ne dorim prin aceste sesiuni și ghidul ABCivic la Liceu este să pregătim tinerii de azi pentru a deveni cetățenii implicați de mâine. Dacă reușim să le dăm încredere că pot ei înșiși face schimbările în bine de care au nevoie, putem spera la o societate în care spiritul civic e parte din cotidian.   

 

PROIECT REALIZAT DE

co-FINANȚAT DE

Sponsorizat DE

 

RĂMÂI APROAPE!

Înscrie-te la newsletterul CIVICA